Single Blog Title

This is a single blog caption
06 listopad 2020

MusicJam II

W dniach 23-24.10.2020 odbyła się II edycja hackathonu muzycznego – Music Jam II. W tym roku pod hasłem przewodnim

#Letsmakemusicagain

Z wiadomych względów wydarzenie zorganizowaliśmy w wersji online. Podkreślając to, że w tych dziwnych czasach co prawda nie możemy się spotkać, ale możemy coś razem zrobić.

Zaprosiliśmy więc uczestników do połączenia się z nami ze swoich pracowni, studio, garaży, pokojów na strychu czy w piwnicach – skądkolwiek tworzą muzykę i mają wi-fi 😉

Tegoroczna edycja była dłuższa od poprzedniej i trwała bite 24 h! Urozmaiciliśmy ją też o  warsztaty z produkcji muzyki, które poprowadzili Łukasz SkotarekJakub Czapliński (HackerSpace Trójmiasto) oraz o zagrzewająco-inspiracyjne mowy Elżbiety Manuiło-Lesickiej (designerki, graficzki, dj’ki) i Michała Miegonia. Oboje wsparli nas również przy wyłanianiu zwycięzców.

Tak jak w zeszłym roku dodatkowym wyzwaniem dla uczestników była propozycja wykorzystania muzyki dawnej w swoich nowych utworach. Zaproponowaliśmy im wplecenie sampli dostępnych w sieci na wolnych licencjach. Zachętą do podjęcia rękawicy był dodatkowy punkt od IKMu dodawany do ostatecznej punktacji. Jak się okazało mógł być kluczowy bo walka byłą wyrównana i zwycięzcy wygrali właśnie o punkt.

Jako fanatycznych miłośników #reUSE niemiłosiernie cieszy mnie, że wszystkie ekipy skorzystały z zaproszenia i podjęły challenge.

Powstały naprawdę fantastyczne utwory!

Opinie Michała Miegonia potwierdza wysoki poziom uczestników:

Poziom i podejście do tematu…wow – bardzo fajne zaskoczenia! :slight_smile:
Jest nadzieja w kreatywnej nowej sile 3 City!!!!

Za zgodą wszystkich uczestników z ogromną przyjemnością prezentujemy efekty tegorocznego Music Jam! Opisy zostały przygotowane przez twórców i opisują również mechanizm poszczególnych kompozycji. Często za wydawałoby się po prostu muzyką i wizualizacją stoją bardzo zaawansowane rozwiązania programistyczne, na które też zwracaliśmy uwagę.
1. Jakub Czapliński, Paweł Schulz, Bach Re-industrialized to pomysł, aby osadzić twórczość J. S. Bacha na początku XX. wieku i stworzyć audiowizualną podróż w serce rewolucji przemysłowej. Skomponowany oryginalnie na organy utwór został wirtualnie zagrany na fortepianach oraz wiolonczelach, a następnie dość mocno przetworzony, aby brzmiał bardziej surowo i przemysłowo. Dodanie elementów perkusyjnych oraz nagrań terenowych z ulic miasta, warsztatów oraz placów budowy miało wspomóc osadzenie utwory w kontekście 20-wiecznej tętniącej życiem i przemysłem okolicy. Wizualizacja składa się z wycinków filmowych z wizytacji króla George’a V po Lancashire w 1913 r. oraz z obrazów z tego okresu dostępnych na wolnej licencji.

Zespół skorzystał m.in. ze zbiorów cyfrowych BBC oraz Narodowego Archiwum Cyfrowego.

II. Morze: Projekt powstał jako fundament większej całości, planowanej jako mechanizm sprzężeń zwrotnych między obrazem i dźwiękiem. Warstwa video powstała przez złożenie trzech ścieżek, wygenerowanych na bazie streamu z YouTube przez napisany w Pythonie mechanizm. Pierwsza ścieżka to obraz ograniczony do krawędzi obiektów, druga to wizualna reprezentacja wektorów ruchu, trzecia to przekształcenie bazujące na uśrednianiu wartości pomiędzy klatkami. Warstwa audio została wygenerowana przy użyciu Sonic Pi i przy użyciu sampli (nawoływania sprzedawczyń węgorzydorszy) udostępnionych przez IKMalgorytm generuje nieskończone, losowe, ambientowo rozciągnięte, oniryczne tło, korespondujące z niespiesznym ruchem morskich stworzeń.

III Grupa
W naszym projekcie połączyliśmy melodię średniowiecznej ballady „Greensleeves” zagraną przez drukarkę 3d z nagranymi przez nas dźwiękami. Zaśpiewy gdańskich wywoływaczy odtworzone przez pracownię medialab, posłużyły nam jako tekst piosenki. W teledysku wyświetla się G-code, czyli instrukcja dla drukarki potrzebna do zagrania utworu (to wersja karaoke jeśli jesteś drukarką :wink:). Nagrania telewizora kineskopowego służą za bazę pod średniowieczne rysunki. Eksperymentowaliśmy przy montażu, żeby połączyć technologię ze sztuką średniowieczną – nowe ze starym.

IV Grupa
Utwór Kyrie łączy w sobie sample wokalne pobrane z ogólnodostępnych źródeł z breakcore’owym basem i perkusją. Całość wpisuje się w rosnący w popularności nurt łączenia muzyki dawnej i analogowej z cyfrowym brzmieniem tworząc dystopijny klimat.

V. Mroczny sezon
Postanowiliśmy, że najlepiej będzie, jeżeli każdy z nas będzie pracował nad swoją około-minutową częścią, opierającą się na wspólnie wybranym motywie – 24 sekundowym fragmencie  muzycznym zatytułowanym „Ja Nun Bons Pris” (archive.org/details/Ja+Nun+Bons+Pris.mp3 ). Skorzystaliśmy z BandLabu, Część elementów prerenderowałem – gotowe sekcje instrumentalne, z którymi nic już dalej nie robiłem, eksportowałem do wave’ów i wstawiałem jako sample. Udało mi się zaangażować Volkę Drum, przygotowałem na niej taki trapowy perkusyjny riser. Nie do końca wyszedł tak, jak miałem to w głowie, ale po nagraniu przez Audacity i dodaniu go do projektu okazał się
nie być taki zły. Zdecydowałem się też dodać breakdowna z linią melodyczną, co nadało kształt utworowi, wyłonił się ładny szkielet. Posiłkowałem się trochę kontrolerem MIDI (Arturia Keystep) do wprowadzania nut ale większość nut rysowałem myszką. Potem były tylko szlify, eksporty, przesłuchy, miks całości i gotowe. Bartek przygotowywał część drugą, z tego co wiem w Abletonie. Zaś Ewa część trzecią, z tego co wiem w BandLabie.
Bez_tytuu
Wszystkim pięknie dziękujemy i gratulujemy. I widzimy się za rok!! Zostajemy z waszymi utworami. Rozwijajcie się i do zobaczenia za rok. Miejmy nadzieję, że już na żywo!