MusicJam II
W dniach 23-24.10.2020 odbyła się II edycja hackathonu muzycznego – Music Jam II. W tym roku pod hasłem przewodnim
#Letsmakemusicagain
Z wiadomych względów wydarzenie zorganizowaliśmy w wersji online. Podkreślając to, że w tych dziwnych czasach co prawda nie możemy się spotkać, ale możemy coś razem zrobić.
Zaprosiliśmy więc uczestników do połączenia się z nami ze swoich pracowni, studio, garaży, pokojów na strychu czy w piwnicach – skądkolwiek tworzą muzykę i mają wi-fi 😉
Tegoroczna edycja była dłuższa od poprzedniej i trwała bite 24 h! Urozmaiciliśmy ją też o warsztaty z produkcji muzyki, które poprowadzili Łukasz Skotarek i Jakub Czapliński (HackerSpace Trójmiasto) oraz o zagrzewająco-inspiracyjne mowy Elżbiety Manuiło-Lesickiej (designerki, graficzki, dj’ki) i Michała Miegonia. Oboje wsparli nas również przy wyłanianiu zwycięzców.
Tak jak w zeszłym roku dodatkowym wyzwaniem dla uczestników była propozycja wykorzystania muzyki dawnej w swoich nowych utworach. Zaproponowaliśmy im wplecenie sampli dostępnych w sieci na wolnych licencjach. Zachętą do podjęcia rękawicy był dodatkowy punkt od IKMu dodawany do ostatecznej punktacji. Jak się okazało mógł być kluczowy bo walka byłą wyrównana i zwycięzcy wygrali właśnie o punkt.
Jako fanatycznych miłośników #reUSE niemiłosiernie cieszy mnie, że wszystkie ekipy skorzystały z zaproszenia i podjęły challenge.
Powstały naprawdę fantastyczne utwory!
Opinie Michała Miegonia potwierdza wysoki poziom uczestników:
Poziom i podejście do tematu…wow – bardzo fajne zaskoczenia! :slight_smile:
Jest nadzieja w kreatywnej nowej sile 3 City!!!!
Za zgodą wszystkich uczestników z ogromną przyjemnością prezentujemy efekty tegorocznego Music Jam! Opisy zostały przygotowane przez twórców i opisują również mechanizm poszczególnych kompozycji. Często za wydawałoby się po prostu muzyką i wizualizacją stoją bardzo zaawansowane rozwiązania programistyczne, na które też zwracaliśmy uwagę.
1. Jakub Czapliński, Paweł Schulz, Bach Re-industrialized to pomysł, aby osadzić twórczość J. S. Bacha na początku XX. wieku i stworzyć audiowizualną podróż w serce rewolucji przemysłowej. Skomponowany oryginalnie na organy utwór został wirtualnie zagrany na fortepianach oraz wiolonczelach, a następnie dość mocno przetworzony, aby brzmiał bardziej surowo i przemysłowo. Dodanie elementów perkusyjnych oraz nagrań terenowych z ulic miasta, warsztatów oraz placów budowy miało wspomóc osadzenie utwory w kontekście 20-wiecznej tętniącej życiem i przemysłem okolicy. Wizualizacja składa się z wycinków filmowych z wizytacji króla George’a V po Lancashire w 1913 r. oraz z obrazów z tego okresu dostępnych na wolnej licencji.
Zespół skorzystał m.in. ze zbiorów cyfrowych BBC oraz Narodowego Archiwum Cyfrowego.