Single Blog Title

This is a single blog caption
27 wrzesień 2021

Medialabirynty 2021 – potencjał technologii 3d dla kultury.

W tym roku jesienne działania MediaLABiryntowe zorganizowaliśmy we współpracy z Fundacją CUMY i jako IKM jesteśmy partnerem Festiwalu 3D3M

Motywem przewodnim naszych wspólnych dwudniowych działań jest:
2021_09_27_20_29_26_export

Naszym wkładem są przede wszystkim ścieżki historyczne – dotyczące rekonstrukcji XVII i XVIII wiecznych maszyn wg oryginalnych rysunków Jana Heweliusza i Jakoba Fischera.

I. REKONSTRUKCJA POLEMOSKOPU JANA HEWELIUSZA

Kiedy: 16-17.10.2021

g. 10.00-16.30 

Prowadzący: Jonathan Nande 

Poziom: średniozaawansowany

To ścieżka przede wszystkim dla osób zaczynających swoją zabawę z drukiem i projektowaniem 3D. Jako uczestnik zaprojektujesz i zbudujesz działającą replikę polemoskopu.

Jan Heweliusz szczegółowo opisał i rozrysował swój projekt w monumentalnym dziele Selenographia – dziś dostępnym online dzięki Pomorskiej Bibliotece Cyfrowej.  Oryginał przechowywany jest w PAN Bibliotece Gdańskiej, która posiada kompletną kolekcję dzieł Jana Heweliusza.

Krok po kroku, przeniesiesz pomysł na model wirtualny, a następnie na rzeczywistą konstrukcję, pokonując przy tym szereg przeszkód. Ta ścieżka pozwoli Ci przede wszystkim na nauczenie się pracy z programami do modelowania i rozwiązywania podstawowych problemów przy druku własnych modeli.

Sam polemoskop to stosunkowo proste, ale ważne historycznie narzędzie optyczne. Zaprojektowane przez samego Jana Heweliusza, gdańskiego astronoma i konstruktora przyrządów naukowych, wzięło nawet udział w Bitwie pod Wiedniem. Jeśli więc jesteś popularyzatorem nauki, lokalnym patriotą lub fascynatem historii, to na tej ścieżce zyskasz podwójnie.

Warsztat zostanie zrealizowany w ramach projektu: 425 lat minęło: Kolekcja PAN Biblioteki Gdańskiej i Dzieła Jana Heweliusza.

Dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu „Patriotyzm Jutra”

ZAREJESTRUJ SIĘ: wypełnij formularz – zastrzegamy sobie weryfikację zgłoszeń; Osoby przyjęte otrzymają mail potwierdzający zgłoszenie.

ilość miejsc ograniczona 10 os.

UWAGA: warsztaty są bezpłatne dla osób związanych (pracujących, współpracujących z instytucjami kultury lub studiujących kierunki humanistyczne); 

Dołącz do wydarzenia 👇

blender

II. REKONSTRUKCJA MASZYN WG RYSUNKÓW FISCHERA

Kiedy: 16-17.10.2021

g. 10.00-16.30 

Prowadzący: Wojciech Kiński

Poziom: średniozaawansowany

Ta ścieżka warsztatowa przeznaczona jest dla ludzi z podstawową wiedzą z zakresu projektowania i druku 3D. W trakcie warsztatów skupisz się na rozwoju warsztatu i poznaniu nowych narzędzi, które umożliwią stworzenie modelu od podstaw, na podstawie rysunku lub szkicu obiektu.

Za podstawę warsztatów otrzymasz szkic maszyny, utrwalony przez Jakoba Fischera, znanego gdańskiego podróżnika i odkrywcy. W swoich dziennikach, udostępnianych aktualnie online w Pomorskiej Bibliotece Cyfrowej, zawarł on wiele rycin ciekawych mechanizmów, które będziemy odtwarzać.

ZAREJESTRUJ SIĘ: wypełnij formularz – zastrzegamy sobie weryfikację zgłoszeń; Osoby przyjęte otrzymają mail potwierdzający zgłoszenie.

ilość miejsc ograniczona 5 os

UWAGA: warsztaty są bezpłatne dla osób związanych (pracujących, współpracujących z instytucjami kultury lub studiujących kierunki humanistyczne)

blender kopia 2

III. PROJEKTOWANIE LAMPY STOCZNIOWEJ

Kiedy: 16-17.10

g. 10.00-16.30 

Prowadzący: Jacek Herman Piotr Arłukowicz

Poziom: średniozaawansowany i zaawansowany

Ta ścieżka przeznaczona jest dla fanów dobrego designu. Na warsztat weźmiemy słynną już lampę stoczniową ORP 2. Obróbkę tej kultowej już lampy zaczniemy od wiernego skanu 3D, który pozwoli na przeniesienie jej formy do komputera i dokonanie jej modyfikacji.

Z tak przygotowanym modelem zasiądziemy do pracy w programach do modelowania, gdzie dokonamy obróbki i przeróbki modelu według własnych pomysłów. Na tych warsztatach zobaczysz jak można twórczo przetworzyć formę zastaną w unikalną interpretację. Stworzenie mniejszej reprodukcji lampy imitującej wykonanie z metalu? A może ażurowa wersja ze sklejki, z elementami montażowymi wydrukowanymi w 3D? Te warsztaty stwarzają nowe możliwości…

ZAREJESTRUJ SIĘ wypełnij formularz – zastrzegamy sobie weryfikację zgłoszeń; Osoby przyjęte otrzymają mail potwierdzający zgłoszenie.

ilość miejsc ograniczona 5 os

UWAGA: warsztaty są bezpłatne dla osób związanych (pracujących, współpracujących z instytucjami kultury lub studiujących kierunki humanistyczne);

blender kopia 3

IV. WPROWADZENIE DO SKANOWANIA 3D

Kiedy: 16.10 (sobota).

Czas trwania: 2 godziny

Prowadzący: Tomasz Janawa

Poziom: Podstawowy

Podczas warsztatów dotyczących skanowania 3D będziemy chcieli pokazać proces skanowania od przygotowania obiektu do skanowania aż do uzyskania jego cyfrowej wersji. W pierwszym kroku zajmiemy się kalibracją sprzętu pod kątem parametrów skanowania pod dany model. Następnie pokażemy proces skanowania 3D oraz obróbki skanu do zapisania w jednym z możliwych formatów do druku 3D. Zeskanowane zostaną dwa modele – jeden w technologii skanowania stacjonarnego oraz drugi w opcji skanowania ręcznego.

ZAREJESTRUJ SIĘ wypełnij formularz – zastrzegamy sobie weryfikację zgłoszeń; Osoby przyjęte otrzymają mail potwierdzający zgłoszenie.

ilość miejsc ograniczona 5 os

UWAGA: warsztaty są bezpłatne dla osób związanych (pracujących, współpracujących z instytucjami kultury lub studiujących kierunki humanistyczne);

Wszystkie warsztaty odbędą się w Budynku Dyrekcji na terenie Stoczni Cesarskiej (Doki 1, 80-958 Gdańsk).

blender kopia 4

mkdnis logo_finał     IKM logotyp     425_lat_biblioteki_gdanskiej    73320236_114795969990293_3114062232623775744_n